Verdaszerelem

Verdaszerelem
Ahogy a cím is elárulja, ebben a blogban autókról fogok írni. Minden érdeklődőt szeretettel várok e szerény oldalra!

Egy kis biztatás:

"A sebességkorlátozás, ha áttételesen is, napjaink gazdaságának egyik erős pillére, azért van rá szükség, mert a gyorshajtásra is szükség van." - Gyulavitéz (Totalcar, 2008. 11. 05.)

Háttérzene

Friss topikok

Linkblog

2008.11.02. 19:26 ifj. Szurkos András

A szovjet sirály – GAZ-13 Csajka

kocsi sziluettje inkább olyan, mintha egy felszállásra készülő, sugárhajtású vadászgépet látnánk, na de kérem, akkoriban ez volt a trend. Ez viszont mégiscsak egy ritkaság, vagy várjunk, nem csak ez, mert minden veteránról el lehet ezt mondani. Ilyen stílusú szépségeket ma már nem gyártanak, most is vannak tetszetős gépek, persze, de különlegességek már nincsenek. Legalábbis ez az én álláspontom, márpedig közel sem muszáj velem egyetérteni. Sokak csak csodálkozni tudnak azon, hogy milyen vasak gurultak ki a Szovjetunióból. Ebbe a csoportba tartozom például én is, hiszen a Csajka korában még tervbe sem voltam véve. Elődjét a GAZ-12-est a ZIM-et ’50-ben kezdték gyártani, a 13-as pedig ’59-ben látott napvilágot, majd ’77-ben váltotta a 14-es, ennek ellenére sirályunk gyártása sem állt le ’81-ig. Ekkor Gorbacsov számolta fel a gyártósorokkal együtt ezt a luxuscikket, ezt az elit „madárkát”.
Érdekességként elmondanám, hogy Hruscsov személyesen ajándékozta meg egy-egy példánnyal például Gagarint, Solohovot, Fidel Castrót, de Tyereskovának is jutott egy különleges, hófehér darab. Na de ez még csak a meserész volt, most térjünk át a számokra, ezeket most furcsa, tőlem idegen módon festem fel.

Íme:

MŰSZAKI ADATOK (forrás AM. 1993/16, tulajdonosok)
Nyolchengeres, 90 fokos hengerszögű,
V-elrendezésű, négyütemű benzinmotor. Lökettérfogat: 5506 cm3
Sűrítés: 10:1
Legnagyobb teljesítmény: 195 LE 4400/min.
ERŐÁTVITEL
Tengelykapcsoló: automatikus, hidraulikus.
Sebességváltó: automatikus, háromfokozatú, bolygóműves, kapcsoló a szerkényfalon
FELÉPÍTÉS
Szekrényes alvázkeret hossztartókkal és keresztmerevítőkkel. Négyajtós, nyolcüléses kocsiszekrény

ELSŐ KERÉKFELFÜGGESZTÉS: független, háromszög kereszt lengőkarokkal, csavarrugókkal, teleszkópos lengéscsillapítókkal, kanyarstabilizátorral

HÁTSÓ KERÉKFELFÜGGESZTÉS: merev tengely hosszanti félelliptikus laprugókkal, keresztstabilizátorral

KORMÁNYMŰ: csigás-görgős rásegítővel
FÉKRENDSZER: kétkörös hidraulikus, depressziós rásegítővel

KEREKEK: 8J-15
GUMIABRONCSOK MÉRETE: 8,20-15
MÉRETEK, TÖMEGEK
Tengelytáv: 3250mm
Nyomtáv elől/hátul: 1540/1530mm
Szélesség: 2000mm
Magasság: 1560mm
Fordulási körátmérő: 14,6m
Saját tömeg: 1800 kg
Csomagtartó térfogata: 600 liter
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Legnagyobb sebesség: 160 km/h
Fogyasztás: 18 liter/100 km

Azért ezek nagyon nyers adatok, még hozzájuk kell fűznöm egy-két dolgot. Nyolchengeres, 90°-os hengerszögű, négyütemű benzinmotor. Na igen, tipikus „vényóc”. Jú-esz-é, Jú-esz-é! Az erőátvitelre szerintem nem kell sok szót pazarolni, csak annyit tennék hozzá, hogy manapság már nem találkozunk olyan váltóval, amely csak háromsebességes lenne, de ezt tudjuk. A felépítés leírásánál kikerekedhet a szemünk, mikor a nyolcüléses szóhoz érünk. Ebben a csodában elöl is és hátul is simán el tud férni három ember, emellé társul még kettő, kihajtható ülés (ezeket a testőröknek szánták anno). A kerékfelfüggesztések szerintem most nem fontosak. A kormányműről csak ennyit mondanék: kb. szervo. Fékrendszer. Hát igen, hidraulikus, és ebben nincs is semmi meglepő, nem is kell ezzel többet foglalkozni. A méreteken is elcsodálkozhatunk, hiszen eszméletlenül hatalmas egy batárról beszélünk, melynek alapterülete 11,2 négyzetméter, tehát nagyon is lehet benne terpeszkedni. A csomagtartó is óriási, manapság egy kombi is megirigyelné a hatszáz literes térfogatát. Ahogy az adatokról mesélek, eleve azt gondolom, hogy a vas relatíve nagy étvágyában egyáltalán nincs semmi különös. Egy ilyen – SUV méretekkel bíró – járgánytól nem szokás irigyelni a nektárt.

Na de mit érnek itt a szavak? Semmit! Főleg, ha a külsőről próbálnék részletesen beszélni, ezt nem is teszem meg, mert lehetetlen lenne. A képek alapján mindenki eldöntheti magának, hogy mekkora eszmei értéket lát benne. Én mondjuk nagyon sokat, de innentől már a kedves olvasóimra bíznék mindent. Jó (remélhetőleg) gyönyörködést kívánok!

 

1 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://verdaszerelem.blog.hu/api/trackback/id/tr14746087

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása